Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Alstom

Podziel się ze znajomymi:

Francuski potentat na rynku taboru szynowego zaprezentował pierwszy spośród 10 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla katalońskiego przewoźnika kolejowego Ferrocarriles de la Generalidad de Cataluña, który zamierza je wykorzystać do obsługi trasy łączącej centrum Barcelony z portem lotniczym. Eksploatacja nowych pociągów ma się rozpocząć na przełomie 2026 i 2027 roku.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya to przewoźnik kolejowy należący w 100% do wspólnoty autonomicznej Katalonii. Obsługiwana przez niego sieć obejmuje zarówno trasy wąskotorowe o prześwicie 1000 mm (140 kilometrów), normalnotorowe linie kolejowe (42 kilometry) oraz trasy z iberyjskim prześwitem toru (89 kilometrów). Co ciekawe, na wszystkich zelektryfikowanych odcinkach zastosowano – niezależnie od rozstawu szyn – system zasilania 1,5 kV DC. Pociągi FGC obsługują przede wszystkim aglomerację barcelońską. Obecnie trwa budowa nowej linii kolejowej do portu lotniczego. Trzeba tu zastrzec, że jest on obsługiwany przez kolej, jak również metro już dziś – mówimy tu zatem o kolejnej linii komunikacyjnej, liczącej niemal 23 kilometry długości i wykorzystującej nowy odcinek na lotnisku, zapewniający dostęp kolejowy do obydwu terminali.

Dojazd z centrum Barcelony na lotnisko El Prat ma trwać ok. 20 minut. Dostawcą taboru dla nowego połączenia kolejowego został Alstom. FGC podpisał umowę z francuskim producentem na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream, złożonych z pięciu członów każdy. Co istotne, powstają one w zakładzie produkcyjnym Alstomu w Santa Perpètua de Mogoda w aglomeracji barcelońskiej. Każdy z nich pomieści 202 pasażerów na miejscach siedzących, natomiast łączna pojemność została określona na 656 osób. Szybkie wsiadanie i wysiadanie w każdym pojeździe zapewni 10 par drzwi. Relatywnie nieduża liczba foteli jest związana z przeznaczeniem nowych zespołów trakcyjnych – przestronne wnętrze, pełne stojących półek bagażowych, ma umożliwić dogodne dotarcie na lotnisko pasażerom z większym bagażem.

W dniu 23 października Alstom i FGC zaprezentowały pierwszy spośród 10 zamówionych pojazdów, który przechodzi obecnie pierwsze testy statyczne i dynamiczne we wspomnianej fabryce w Santa Perpètua de Mogoda. Jak poinformował producent w komunikacie prasowym, chodzi tu o rutynowe procedury związane z dopuszczeniem do ruchu, obejmujące choćby weryfikację działania układów napędowego i hamulcowego. Obok zakładu produkcyjnego powstaje nowe zaplecze techniczne, w którym przez okres 15 lat Alstom będzie utrzymywał nowe jednostki elektryczne. W obiekcie o powierzchni 3,5 tys. m2 znajdą się m. in. 2 tory serwisowe, magazyn, czy kwatery pracownicze. Zostanie on połączony z siecią Adif, czyli narodowego hiszpańskiego zarządcy infrastruktury kolejowej.

Zakłada się, że nowe połączenie kolejowe na lotnisko El Prat będzie służyło 7-9 milionom pasażerów rocznie. W tym roku w sierpniu zaawansowanie prac nad budową nowego odcinka przekroczyło 80-procentowy poziom. Będzie on liczył nieco ponad 5 kilometrów długości, z czego zdecydowana większość poprowadzona jest w tunelu, wydrążonym z wykorzystaniem tarczy TBM w pierwszym etapie inwestycji, który pochłonął 305 mln euro. Obecnie realizowany drugi etap inwestycji o wartości ponad 64 mln euro, współfinansowany ze środków unijnych w ramach hiszpańskiego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, powinien zostać zakończony do końca bieżącego roku. Na wspomnianej linii komunikacyjnej, łączącej centrum miasta z lotniskiem, przewidziano postoje na stacjach Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Airport T2 and Airport T1.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Zobacz również:

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij